گزارشی از دو شنبه بازار شفت
گزارشی از دو شنبه بازار شفت

دوشنبه بازار شفت را بهتر بشناسیم.

حسن اسدنیا، کادوس/ سه شنبه بازار فومن همواره از جایگاه ویژه ای برای مردم این شهرستان برخوردار بوده است؛ خواه زمستان باشد، بهار، تابستان و یا پاییز.

این بازار، نقش عمده ای در سبد غذایی مردم فومن، شفت و حتی شهرستانهای اطراف منطقه ایفا می کند. اما آن چیزی که این بازار را از سایر بازارهای منطقه متفاوت می کند، نقش کالاهای محلی آن است.

بافت روستایی فومن، امکان فروش این محصولات را در این روز از هفته برای تولید کنندگان کالاهای محلی فراهم می کند، کالاهایی که طرفداران خاص خودش را دارد.

همه هفته از سایر شهرستانها به فومن می آیند، شاید عمده دلیل آن همین وجود کالاهای محلی همچون سبزی های تازه، تخم مرغ و سایر فراورده های لبنی باشد.

این کاسبان از نحستین ساعات صبح به بازار می آیند؛ چادر خود را برپا کرده و آماده فروش محصولات خود می شوند. در روزهای بارانی کار این افراد به مراتب سخت تر از روزهای افتابی است زیرا مجبورند علاوه بر چادر از نایلون نیز استفاده کنند.

از آنها پرسیدیم: چه فصلی برای بازارنشینان فصل مطلوب تری است؟

یکی از آنها (با لبخند)می گوید: هر زمان که فوشمان خوب باشد!
او ادامه می دهد: در مجموع این شغل بسار شغل سختی است، ما هر بار باید خانه ای را در سرمای صبح بسازیم و در شب آن را دوباره برچینیم. با این حال فصل سرد برایمان سختی های بیشتری به همراه دارد، زیرا در معرض مستقیم باد قرار می گیریم؛ هر چند گرمای تابستان هم بسیار غیر قابل تحمل است.

آنها می گویند بستگی به فصول مختلف در ساعتهای مختلفی به بازار می آیند؛ در تابستان ممکن است ساعت 4 صبح هم به بازار بیاییم؛ چون روزها بسیار گرم است و پهن کردن بساط برایمان بسیار دشوار است.

در زمستان اما این موضوع برعکس است؛ مجبوریم دیرتر بیاییم چون عملا در ان سرمای سوزان دستمان به کار نمی رود.

در پاییز بر خلاف تابستان بازار معمولا صبحهای شلوغ تری را تجربه می کند اما غروب آن زودتر فرا می رسد. در تابستان گاها این بازار تا ساعات 23 شب هم پابرجاست و همچنان شلوغ است.

در این سالها تنوع بازار بیش از گذشته شده است؛ از کالاهای لوکس گرفته تا وسایل موبایل و تکنولوژی در این بازار دیده می شوند.

سبزی های محلی یکی از پرطرفدارترین کالاهای این بازار هفتگی هستند؛ اگر بخواهید این کالا را تهیه کنید پیشنهاد می شود که صبحها برای خرید مراجعه کنید.

از نکات دیگر بازار سفت، بی نظمی در چینش آن است، به نحوی که همه مشاغل در هم تنیده و منطقه بندی نشده است. این موضوع کمی کار خرید را برای شما مشکل خواهد کرد، اگر به دنبال چیزهای متنوع باشید.

سیر و پیاز محلی در دو نوع برای شهروندان ارائه می شود، برخی از آنها محلی هستند و تولید همین منطقه و دیگر موارد از زنجان به این منطقه اورده شده اند.

 

در ادامه این گزارش تصاویر این بازار هفتگی را مشاهده خواهید نمود:

  • نویسنده : حسن اسدنیا