بیست روز پس از محدودیت مشاغل، در بازارهای ماسال چه می گذرد؟
بیست روز پس از محدودیت مشاغل، در بازارهای ماسال چه می گذرد؟

گزارش کادوس گیلان نشان می دهد تعطیلی مشاغل در ماسال که حالا وارد بیست و یکمین روز خود شده، وضعیت معیشت بخش قابل توجهی از مردم این شهرستان را با خطرات جدی مواجه کرده کرده است.

گزارش کادوس گیلان نشان می دهد تعطیلی مشاغل در ماسال که حالا وارد بیست و یکمین روز خود شده، وضعیت معیشت بخش قابل توجهی از مردم این شهرستان را با خطرات جدی مواجه کرده کرده است.

بیشتر اصناف ماسال بیش از ۲۰ روز است که درآمدی نداشته اند اما با این حال بانک ها دایرند و تاریخ سررسید چکها یکی پس از دیگری از راه می رسد؛ اما این کسبه در مقابل قشر عظیم دیگر که علاوه بر غم مشعیت خانواده و چکهای برگشت خورده، اجاره مسکن و مغازه را دارند، بسیار خوش شانس به شمار می آیند!

یکی از صاحبان اصناف در این رابطه به خبرنگار کادوس می گوید: به مالک مغازه ام گفته ام حالا که این محدودیتها وضع شده اجاره این ماه را از من نگیرد؛ پاسخ مالک اما اینگونه بوده “هر زمان دولت پول آب و برق را بر تو بخشید من هم اجاره را دریافت نمی کنم!”

این دوگانگی رفتار دولت، فشار اقتصادی اصناف را تشدید و بار روانی غیر قابل توصیفی را برای آنان ایجاد کرده است.
اما این تمام ماجرا نیست، تعطیلی اصناف تعطیلی کارگران روزمزد و یا استخدامی را هم به همراه دارد و بخش قابل توجهی از جامعه ماسال از این قشر محسوب می شوند.

نگاهی به وضعیت اصنافی که شامل محدودیتها نمی شوند نشان می دهد کسب و کار آن دسته نیز به شدت افت داشته، زیرا بخش قابل توجهی از بازار خود که از قشر متوسط و ضعیف جامعه بوده اند را از دست داده اند.
مردم توان خرید محصولات را به معنای واقعی از دست داده و برخی فروشندگان میوه با پوسیده شدن محصولات خود به دلیل کاهش شدید قدرت خرید بخش قابل توجهی از جامعه مواجه شده اند.
بیشتر مردم از جنس غیر کارمند، بخش قابل توجهی از سبد غذایی حتی ضروری خانواده خود را به دلیل تنگناهای مالی، حذف کرده و دیگر برای خرید آنها توانی ندارند.

این در شرایطی است که اکثریت مردم شهرستان ماسال تا پیش از فرا رسیدن کرونا، در مشاغل خدماتی مشغول به کار بوده اند و این شوک شدید برایشان غیر قابل باور بوده است.

حالا بخشی از اصناف و مردم که صدایشان به جایی نمی رسد، چاره ای جز طی کردن روند کنونی را پیش روی خود ندارد، فقر یکی پس از دیگری خانواده ها را در بر می گیرد و در این بین مسئولان هیچ تدبیر و یا حتی حمایت کوچکی برای برون رفت از این وضعیت در نظر ندارند.

آنطور که گفته می شود ممکن است محدودتهای کرونایی شهرستان تا انتهای هفته جاری پایان یابد،اما زخم اوضاع اقتصادی بر تن مردمآنقدر عمیق است که به نظر نمی رسد صرف برداشتن این محدودیتها بر آن التیام بخش باشد.

گزارش: میلاد علیزاده

  • نویسنده : میلاد علیزاده