میزان درآمد پرستاران ایرانی در مقایسه با کشورهای دنیا چگونه است؟
میزان درآمد پرستاران ایرانی در مقایسه با کشورهای دنیا چگونه است؟

نگاهی به درآمد پرستاران در نقاط مختلف دنیا نشان می دهد پرستاران ایرانی از سطح درآمدی بسیار پاییم تری نسبت به سایر نقاط دنیا برخوردارند.

پرستاری یکی از پردآمدترین شغلها در جهان بوده و البته از بازار کار بسیار خوبی نیز برخوردار است، اما بازار کار پرستاران در ایران و درآمدشان با دنیا چقدر تفاوت دارد؟ برای یافتن این موضوع به ادامه این گزارش توجه نمایید.

به گزارش پایگاه خبری کادوس، اگر بالاترین حقوق هر پرستار ایرانی را 6 میلیون تومان در نظر بگیریم این پرستار در هر سال معادل 4800 دلار حقوق خواهد داشته، در شرایطی که این حقوق در کشوری مثل لوکزامبورگ به سالیانه 125هزار دلار می رسد.
ایران: 3200 تا 4800 دلار در سال
به طور دقیق مشخص نیست متوسط حقوق پرستاران در ایران به چه میزان است اما با این حال در بهمن ماه سال 97 مریم حضرتی معاون پرستاری وزارت بهداشت در این رابطه گفته بود: در بخش خصوصی حقوق پرستاران  یک ونیم میلیون تومان به اضافه کارانه در بخش دولتی  2 میلیون و پانصد هزار تومان به اضافه کارانه بوده و مبلغ کارانه به طور متوسط حداکثر ٨٠٠ هزار تومان بوده است.

با این شرایط و افزایش حقوقی که دولت در سال 98 ایجاد کرده می توان پیشبینی کرد که حقوق پرستاران احتمالا چیزی بین سه تا 5 میلیون تومان خواهد بود که البته بستگی به سالهای سابقه و عوامل دیگر ممکن است تغییراتی در آن اعمال شود.

به طور کلی اگر درآمد ماهانه یک پرستار را حدود 4 میلیون تومان درنظر بگیریم با قیمت امروز دلار(15 هزار تومان)، میزان درآمد هر پرستار در ماه به 266 دلار و در یک سال به حدود 3200 دلار خواهد رسید. اگر همین مقدار را 6 میلیون تومان در ماه در نظر بگیریم 400 دلار در ماه و 4800 دلار در سال خواهد بود.

اما در ادامه بررسی خواهیم کرد که این میزان درآمد چقدر به درآمد 10 کشور از نقاط مختلف دنیا نزدیک است!؟

 آلمان: کمترین دستمز 2800 و بیشترین 7100 یورو در ماه یا به عبارتی حدود 33500 تا 89300 یورو در سال

حقوق پرستاران در آلمان به چند عامل بستگی دارد، یکی از این عوامل ساعات کاری پرستاران است. پرستاران در آلمان، 5روز نوبت کاری دارند؛ هر روز شامل سه شیفت جداگانه است. شیفت صبحگاهی از ساعت 6 تا 14:30، عصرگاهی از ساعت 14 تا 22، و شبانگاهی از 21:30 تا 6:30. حقوق پرستاران در آلمان با توجه به شیفت کاری بیشتر، و نیز کار در روزهای تعطیل افزایش خواهد یافت.

درواقع، حقوق پرستاران در آلمان مانند سایر مشاغل متغیر است. به تقریب می توان گفت که کمترین دستمزد حدود 2500 یورو در ماه، و بالاترین دستمزد در حدود 6400 یورو می باشد. عوامل دیگر تعیین کننده حقوق پرستاران به این ترتیب است: تحصیلات آکادمیک پرستار (کارشناسی یا کارشناسی ارشد)، میزان سابقه کاری و تجربه حرفه ای، اضافه کاری، کار در روزهای تعطیل، کار در شیفت های شبانه، موقعیت محلی بیمارستان.

امریکا: بین 40 تا 80 هزار یورو در سال

دولت کالیفرنیا به پرستاران بالاترین حقوق و دستمزد را پرداخت می کند. کمترین درآمد برای پرستاران در آمریکا حدود  ۴۵.۰۰۰ دلار (40291 یور)است و پرستاران در سطوح بالاتر و تخصصی درآمدی بیش از ۹۴.۰۰۰ دلار(84165 یورو) در سال دارند.

 

لوکزامبورگ: 60 تا 125 هزار دلار در سال

در هشت سال اول زندگی حرفه ای یک پرستار در لوکزامبورگ، متوسط   حقوق و دستمزد ۶۰.۰۰۰ دلار  در سال دریافت می کنند.

 

پرستاران حرفه ای شاغل در سیستم درمانی حقوق و دستمزد بالغ بر ۱۲۵.۰۰۰ دلار در سال دریافت می کنند. با توجه به پرداخت خوب و شرایط کاری، پیدا کردن یک شغل پرستاری در این کشور کوچک برای پرستاران جدیدی که به این حرفه می پیوندند و انتظار دارند که دستمزد مناسبی دریافت کنند، دشوار است.

 

نروژ: 50 تا 100 هزار دلار در سال

نروژ یک کشور غنی از نفت است که یکی از بالاترین استانداردهای زندگی در جهان را دارا می باشد.  پرستاران از زندگی خوبی برخوردارند؛ به طور متوسط   حقوق و دستمزد آنها ۵۰.۰۰۰ دلار در سال است.

 

اما ممکن است برای سالیان سال برای افرادی که دارای مدرک کارشناسی ارشد یا پرستاران با تجربه هستند، تا ۱۰۰.۰۰۰ دلار افزایش یابد.

 

کانادا: 48 تا 65 هزار دلار در سال

پرستاران در کانادا از حقوق و مزایای عالی برخوردار هستند. کانادا دارای یکی از بهترین سیستم های جامع مراقبت های بهداشتی است.

محدوده حقوق و دستمزد بین ۴۸.۰۰۰ تا ۵۵.۰۰۰ دلار در سال است که بالاترین میزان در جهان است.

در کانادا پرستاران با تجربه بالغ بر ۶۵.۰۰۰ دلار در سال به دست می آورند.

 

استرالیا: 60 هزار دلار در سال

متوسط   دستمزد پرستاری در استرالیا با ۲۸ دلار در ساعت شروع می شود.

حقوق و دستمزد پرستاران با تجربه بیشتر از ۱۰ سال و کار در بیمارستان های برتر، بالغ بر ۶۰.۰۰۰ دلار در سال درآمد دارد.

 

دانمارک: 38 تا 50 هزار دلار در سال

دانمارک کشوری  با درجه حرارت زیر صفر و زمستانهای طولانی  است. تقاضای پرستاران در دانمارک بالاست و کارفرمایان با توجه به میزان تخصص پرستاران آنها را به کار می گیرند.

حقوق و دستمزد پرستاران بین ۳۸.۰۰۰ تا ۵۰ هزار دلار است .

شیلی: 28 تا 62 هزار دلار در سال

شیلی کشوری در آمریکای جنوبی؛ کیفیت زندگی در شیلی در مقایسه با سایر کشورهای آمریکای جنوبی بالاتر است. پرستاران در شیلی حدود ۲۸.۰۰۰ دلار در سال دریافت می کنند. یک پرستار با تجربه حقوق و دستمزدی تا ۶۲.۰۰۰ دلار در سال دریافت میکند.

انگلستان: 30 تا 40 هزار دلار در سال

پرستارانی که در انگلستان شاغل هستند در ابتدا شروع به کار حدود ۳۰.۰۰۰ دلار در سال درآمد دارند. این مقدار درآمد برای پرستارانی که تازه شروع به تجربه می کند تا سالانه به ۴۳.۰۰۰ دلار افزایش یابد. برای اینکه این مقدار درآمد را دریافت کنید، باید یک پرستار با مدرک تخصصی باشد و توسط شورای پرستاری و مامایی انگلیس ارزیابی شده باشید.

نیوزیلند: 35 تا 47 هزار دلار در سال

نیوزیلند جزیره ای در اقیانوس آرام است  که با استرالیا همسایه است.  این جزیره دارای کیفیت بالایی از زندگی است که در حقوق و دستمزد متوسط   است که در بخش خصوصی سودآور به حدود 35000 دلار در سال رسیده است. حقوق پرستار در نیوزیلند تا حدودی رقابتی است و از  ۳۲.۰۰۰ دلار  در سال شروع می شود.

در این کشور درآمد پرستاران با تجربه به ۴۷ هزار دلار در سال میرسد.

 

بلژیک 27 تا 55 هزار دلار در سال

بلژیک کشوری معروف و کوچک در اروپاست؛ بروکسل از شهرهای معروف آن، پایتخت کشور  و میزبان ستاد اتحادیه اروپا است. میانگین حقوق برای پرستاران تازه کار ۲۷.۰۰۰ دلار است و ممکن است  این مبلغ برای پرستاران با تجربه به ۵۵.۰۰۰ دلار برسد.

با مقایسه ای بین درآمد پرستاران شاغل در ایران و کشورهای نام برده شده به وضوح شاهد آن هستیم که کادر پرستاری کشورمان در سطوح بسیار پایین تر درآمدی قرار گرفته اند، اما با این حال همواره با جان و دل در حال خدمت به مردمان این سرزمین بوده اند.

به ویژه این روزها که این از خودگذشتی ها بیش از پیش نیز افزایش یافته و بسیاری از عزیزان کادر درمان در مواجهه با بیماری کرونا جان باخته و یا هم اکنون به آن مبتلا شده اند، جا دارد قدردان زحمات این فداکاران باشیم.

  • نویسنده : میلاد علیزاده