علت استیضاح نشدن شهردار ماسال چیست؟
علت استیضاح نشدن شهردار ماسال چیست؟

محمد کاتوزی درست کمی بیشتر از سه سال قبل با ۳ رای از مجموع ۵ آرای شورای شهر به عنوان شهردار ماسال معرفی شد، حالا اما تنها یک عضو از این شورا با او باقی مانده است.

محمد کاتوزی درست کمی بیشتر از سه سال قبل با 3 رای از مجموع 5 آرای شورای شهر به عنوان شهردار ماسال معرفی شد، حالا اما تنها یک عضو از این شورا با او باقی مانده است.

به گزارش کادوس گیلان، درست از اواخر سال گذشته روابط حسنه شهردار ماسال با اعضای شورای شهر، آهسته آهسته رو به سردی گذاشته و حالا و در آستانه فرا رسیدن آخرین زمستان این دوره از شور، این روابط سردتر ار هر زمان دیگری نیز شده است.

محمد کاتوزی در شهریو سال 96 در انتخابی پر حاشیه توانست 3 رای از مجموع 5 رای شورای شهر ماسال را بدست آورد و در مقابل 2 رای مخالفی که به او داده شد، توانست خود را به عنوان جانشین باقر کاظمی در این سمت معرفی نماید.

حالا اما اوضاع متفاوت است، از مهدی جمالی فرد، حاجب نجفی و مجید زارع تنها زارع هنوز با شهردار ماسال باقی مانده، از سوی دیگر دو چهره ای که پیشتر به او رای نداده بودند نیز کماکان بر مواضع خود ایستاده اند.

اما سوالی که پیش می آید اینکه چرا علی رغم اختلاف نظرهایی که بین اعضای شورا و شهردار ماسال وجود دارد، کاتوزی از حاشیه امن برخوردار بوده و استیضاح او کلید نخورده است؟

شاید پاسخ این سوال را باید در نقطه آغازین و زمان انتخاب محمدکاتوزی به عنوان شهردار جویا شد، شهردار ماسال نشان داده از هوش سیاسی بالایی برخوردار است.

آنطور که شواهد نشان می دهد، اختلافات در ساختمان شهرداری نه به واسطه عملکرد اجرایی شهردار، بلکه به واسطه بی توجهی های گاه و بی گاه او به فرایند نظارتی و نقش تصمیم گیری شورا بوده است.

این موضوع در  ابتدا کمرنگ تر به نظر می رسد اما هر چه که گذشت به نظر، اجماعی در درون شورا بر علیه شهردار ماسال ایجاد کرده است، اینکه باید جلوی برخی تصمیمات بدون هماهنگی او با شورای شهر ایستادگی شود.

اختلاف بین حاجب نجفی و مهدی جمالی فرد با شهردار ماسال بخش نخست این ایستادگی بود، اما در آن سو مجید زارع هیچ کدام از دو طرف را همراهی نکرد.

کاتوزی به خوبی می داند استیضاح یک شهردار بر خلاف انتخاب او به 4 رای نیاز خواهد داشت و انجام آن نیز بسیار زمانبر خواهد بود و با عمر کوتاه باقی مانده تا پایان عمر این شورا چنین موضوعی دشوار خواهد بود.

شهرداری و شورای شهر ماسال

کاتوزی به خوبی می داند استیضاح یک شهردار بر خلاف انتخاب او به 4 رای نیاز خواهد داشت و انجام آن نیز بسیار زمانبر خواهد بود و با عمر کوتاه باقی مانده تا پایان عمر این شورا چنین موضوعی دشوار صورت خواهد گرفت.

شهردار ماسال، مجید زارع را همچنان همراه خود داشته و از سوی دیگر از وضعیت چهار عضو و اختلاف نظرهای بینشان نیز به خوبی باخبر است.

از سوی دیگر  او این نکته را نیز می داند بین سامره یعقوبی و مصطفی نظری و از سوی دیگر حاجب نجفی و مهدی جمالی فرد اجماعی بر علیه او صورت نخواهد گرفت، زیرا این موضوع به خودی خود می تواند زمینه ساز اختلاف دیگری بر سر شهردار آینده و چگونگی آن باشد.

همه ی این موضوعات سبب شده علی رغم اختلاف نظرهایی که در سطح شورای شهر و شهرداری وجود دارد، اقدامی برای استیضاح و یا تغییر کاتوزی صورت نگیرد.

از عمر این دوره شورای شهر تنها چند ماه باقی مانده و بعید است در طول این دوران و این سطح از اختلاف نظرها به استیضاح و یا برکناری شهر دار ماسال بی انجامد اما هر آنچه که باشد، ممکن است شرایط در همین مدت کوتاه نیز دستخوش تغییراتی شود.

  • نویسنده : میلاد علیزاده