به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی کادوس نیوز ، در نشست بررسی آخرین وضعیت پروژه راهآهن رشت – آستارا با حضور هوشنگ بازوند، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور برگزار شد، بر اهمیت و ضرورت تداوم اجرای این پروژه ملی تأکید شد. در این نشست، بازوند ضمن […]
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی کادوس نیوز ، در نشست بررسی آخرین وضعیت پروژه راهآهن رشت – آستارا با حضور هوشنگ بازوند، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور برگزار شد، بر اهمیت و ضرورت تداوم اجرای این پروژه ملی تأکید شد.
در این نشست، بازوند ضمن قدردانی از تلاشهای صورت گرفته در مراحل اجرایی پروژه ریلی، تصریح کرد: پروژه رشت – آستارا از جایگاه راهبردی برای کشور برخوردار است و نباید اجازه دهیم مشکلات مدیریتی یا کمبود منابع، روند پیشرفت آن را متوقف کند.
وی از دستگاههای مسئول خواست تا برنامهریزی منسجم و مدونی برای تسریع در اجرای این خط ریلی ارائه دهند. مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل در ادامه به چالشهای موجود در حوزه تامین منابع و هماهنگیهای بیندستگاهی اشاره کرد و گفت: بر اساس برنامه سازمانی، باید از سال آینده شاهد پیشرفتهای قابلتوجه در این پروژه باشیم.
مکاتبات رسمی با دفتر وزیر انجام شده است، اما نیازمند پیگیری جدیتر در حوزه تخصیص نیروی انسانی، ماشینآلات و عملیات میدانی هستیم.
بازوند در پایان تاکید کرد: با توجه به موقعیت ژئوپلیتیکی این مسیر و نقش آن در اتصال به کریدور شمال – جنوب، ادامه اجرای پروژه راهآهن رشت – آستارا نهتنها یک ضرورت اقتصادی، بلکه یک الزام استراتژیک در سیاستهای حملونقلی کشور محسوب میشود.
وی افزود: این پروژه حلقه مفقوده در تکمیل کریدور شمال- جنوب است که اهمیت آن در شرایط کنونی، برای کشور و همسایگان منطقه کاملاً محرز است. بر اساس برنامهریزیهای صورت گرفته، با حمایت و پشتیبانی روسای جمهوری ایران و روسیه، قرار است پس از تملک اراضی، طی یک سال آینده، عملیات ساخت خط ریلی رشت-آستارا آغاز و در مدت چهار سال تکمیل شود. برآورد میشود که این پروژه با سرمایهگذاری حدود ۱.۵ تا ۲.۵ میلیارد دلار، بتواند سالانه ۱۵ میلیون تن بار را جابهجا کند. پروژه راهآهن رشت – آستارا بهعنوان بخش مهمی از کریدور شمال- جنوب، نقش حیاتی در اتصال ایران به کشورهای اروپایی، روسیه و مناطق آسیای مرکزی ایفا میکند. این کریدور، بر اساس توافقنامههای بینالمللی امضا شده در سال ۲۰۰۰، کشورهای متعددی از جمله ایران، روسیه، آذربایجان، هند، ارمنستان، قزاقستان، ترکمنستان و دیگر اعضا را به هم مرتبط میسازد و مسیرهای ترانزیتی مهمی را در منطقه فراهم میآورد. این پروژه در کنار دیگر مسیرهای حملونقلی، نقش کلیدی در تقویت جایگاه ایران بهعنوان شاهراه ترانزیت منطقه ایفا خواهد کرد و اهمیت استراتژیک آن در شرایط کنونی برای توسعه اقتصادی و سیاستهای همسایگی کشور بیش از پیش مورد تایید قرار گرفته است.