آخرین وضعیت کرونا در گیلان؛ بیمارستانها همچنان شلوغند!
آخرین وضعیت کرونا در گیلان؛ بیمارستانها همچنان شلوغند!

دکتر ایرج حریرچی می گوید بیمارستانهای گیلان به دلیل شیوع ویروس کرونا همچنان شلوغ هستند.

مسئول ناظر بر اجرای طرح بسیج ملی مبارزه با کرونا می گوید گیلان جز استانهای پرشیوع بیماری بوده و کماکان بیمارستانهای آن شلوغ هستند.

دکتر ایرج حریرچی همچنین گفت: اکنون ۹۸ درصد خدمات در بخش دولتی ارائه می‌شود اما بعد از تعطیلات عید نیاز بیشتری به حضور بخش خصوصی در حوزه درمان خواهیم داشت.

او درباره ادعادی ساخت داروی درمان کرونا نیز یادآور شد که ساخت چنین دارویی دست کم یک سال تا 18 ماه طول خواهد کشید.


حریرچی ضمن تشریح تفاوت‌های قرنطینه و فاصله گذاری اجتماعی، درباره روند شیوع کرونا در کشور گفت: خوشبختانه اکنون شهرهای پرشیوع نسبت به گذشته روند نزولی ابتلا را در پیش گرفته‌اند؛ البته این به معنای از بین رفتن بیماری در آن شهر نیست، بلکه تعداد موارد بیماری کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه استان گیلان از استان‌های پرشیوع بیماری بوده است ادامه داد: خوشبختانه اکنون شهرهای پرشیوع نسبت به گذشته روند نزولی ابتلا را در پیش گرفته‌اند.
البته این به معنای از بین رفتن بیماری در آن شهر نیست بلکه تعداد موارد بیماری کاهش یافته است.

اینکه گفته می‌شود برخی بیمارستان‌ها ظرفیت کافی ندارند باید در نظر گرفت که با چیدن قطعات پازل کنار یکدیگر می‌توانیم نتیجه را ببینیم.

در دستورالعمل‌های موجود در صورتیکه ۸۰ درصد تخت‌های بیمارستانی پر شده باشد ما از آن تحت عنوان بحران یاد می‌کنیم. این در حالیست که ۲۰ درصد تخت‌ها خالی هستند. اکنون در گیلان بیمارستان‌ها شلوغ هستند اما نگران تعداد جدید بیمار برای بستری نیستیم.

ادعاهای کشف داروی ضدکرونا با اهداف تجاری
وی در خصوص درمان بیماری کرونا گفت: اکثر درمان‌های استانداردی که برای کرونا وجود دارد اختصاصی این بیماری نیست و اثرات کم و متوسطی دارند.

از سوی دیگر درمان‌های غیرتوصیه شده نیز یا بی اثر هستند و یا می‌توانند مضر باشند. اینکه برخی اظهار می‌کنند داروی اختصاصی کرونا را کشف کرده‌اند باید بدانیم که کمترین زمان برای تولید داروی اختصاصی حدود یکسال تا ۱۸ ماه زمان خواهد برد. حتی بهترین داروهای ویروسی نیز تا ۵۰ درصد می‌توانند بر درمان بیماری اثرگذار باشند. بنابراین اگر کسی ادعای کشف داروی کرونا در زمان فعلی را داشت باید بدانید که دروغ گفته است