نگاهی به عملکرد فرمانداران تالش، رضوانشهر و ماسال در برابر نماینده تالش؛
نگاهی به عملکرد فرمانداران تالش، رضوانشهر و ماسال در برابر نماینده تالش؛

دخالت بی حد و حصر نماینده تالش یا دست کم نزدیکان او در ادارات مختلف شهرستان ماسال حاشیه های بسیاری را در این شهرستان به وجود آورده است.

چه چیزی نامزدهای انتخابات تالش، رضوانشهر و ماسال را نگران کرده است؟

مردم، چهره های سیاسی و نامزدهای انتخابات از سواستفاده احتمالی نزدیکان شکری از جلسات اداری و دخالت آنها در فرمانداری ها و نهادهای زیرمجموعه نگرانند.
اخیرا نیز یکی از نامزدهای این دوره از اتفاقاتی که در شهرستان رخ می دهد به شدت انتقاد کرده و بیانیه ای دراین خصوص منتشر کرده است.

دخالت بی حد و حصر نماینده تالش یا دست کم نزدیکان او در ادارات مختلف شهرستان ماسال حاشیه های بسیاری را در این شهرستان به وجود آورده است.

این در شرایطی است که فرماندار تالش هیچ گاه اجازه دخالت نماینده در اموری فراتر از حوزه اختیاری اش به او نداده و شخصیت مستقل دولتی خود را به نحو عالی حفظ کرده است.
سوابق محمود شکری نشان داده هرگاه فرمانداری کاملا مطیع او نباشد، با او به مشکلات بزرگی بر خواهد خورد، علی فتح الهی در گذشته و عیسی مهدوی دو نمونه بارز این اتفاق هستند، آنها به محضی که در زمینه استقلال دولت گام برداشتند شاهد پشت کردن شکری به خود بودند.

 

در رضوانشهر نیز با تغییر و تحولاتی که صورت گرفته اوضاع تقریبا به همین شکل است، مجموعه فرمانداری این شهرستان کمتر اجازه دخالت شکری و اطرافیان را در حوزه های اجرایی و اداری داده است. با وجود خوشحال و روشن در سطح معاونت عملا این فرمانداری استقلال نسبی خود را حفظ کرده است.

با این حال اما در ماسال و طی دو سال اخیر اقدامات خارج از چهارچوب نماینده و اطرافیانش و دخالت آنها در کوچکترین مسائل شهرستان به شدت جلوی توسعه آن را گرفته است.
این موضوع در سال گذشته به قدری جنجال ساز شد که مجموعه شهرداری و شورای شهر توان ادامه روند را نداشته و بی مهابا به دخالتهای بی مورد نماینده و یا اطرافیان او در مسائل اجرایی تاختند.
چندی پیش وحید پورحضرت به عنوان فرماندار ماسال جانشین محمدجواد عامر در این سمت شد، پیش از اینکه او وارد شهرستان شود در محافل سیاسی او را چهره ای منتسب به نماینده فعلی می دانستند، موضوعی  که در نخستین جلسه مطبوعاتی او با خبرنگاران به شدت آن را تکذیب کرد و گفت: آقای شکری تا پیش از معارفه اش هیچ گاه در جریان چینین موضوعی نبوده است.

 

او همچنین خود را شخصیت مستقلی دانست که به هیچ شخص یا گروهی وابسته نیست و به مردم اطمینان داد که نگران چینی موضوعی نباشند.

اکنون اما با گذشت چند هفته از این اتفاقات، نگرانی های مردم، فعالین سیاسی و البته نامزدهای انتخابات رنگ جدی تری به خود گرفته است؛ آنها نگرانند این حجم از دخالت در امور دولت توسط نماینده و اطرافیان او نوعی سواستفاده از جایگاه مدیرتی باشد که ممکن است فرماندار جوان ماسال را با چالشی اساسی مواجه نماید.

حضور چهره های غیر اداری نزدیک به نماینده تالش  در جلسات رسمی مردم را به شدت آزار داده و یکی از آنها در این رابطه می گوید: هفته پیش برای حل موضوعی که چند سال است برای آن تلاش می کنیم به فرمانداری رفتیم اما در این میان شخصی نزدیک به محمود شکری مدام در داخل جلسه رسمی تلفنش زنگ می خورد و در کمال تعجب در همانجا به آن پاسخ میداد و تمرکز کلیه افراد را درآنجا بهم ریخته بود.
این شهروند افزود: برخی نزدیکان شکری اجازه نمی دهند درد دل خصوصی مان را مدیران ادارت، فرماندار و یا حتی خود نماینده بگوییم! آنها مدام سدی ایجاد کرده اند که انگار از گفتن حقایق و درد دلهایمان حتی به خود شکری واهمه دارند!

حضور چهره های غیر رسمی نزدیک به نماینده تالش دیگر بحثی است که تقریبا همه را کلاه کرده است، بارها و در زمان فرماندار سابق تعداد این افراد به حدی زیاد بود که جایی برای نشتن مدیران نیز نبود؛ این موضوع بعدها انتقاد امام جمعه شهرستان را نیز در پی داشت.

اما این تنها موردی نیست که حاشیه هایی را ایجاد کرده است، دخالتهای نزدیکان شکری در بیمارستان رسالت این بیمارستان را بجایی که به یک مرکز خدماتی درمانی تبدیل کند، به محلی برای نزاهای سیاسی تبدیل کرده بود، این موضوع البته با آمدن رئیس جدید بیمارستان ماسال به طور کلی برطرف شده و او توانسته با پشتیبانی مدیر کل علوم پزشکی گیلان دست افراد را در دخالت در مدیریت این بیمارستان کوتاه نماید و بیمارستان به آرامش کامل رسیده است.
هنوز مدت زمان زیادی از روی کارآمدن وحید پورحضرت به عنوان فرماندار ماسال نیست، اما بسیاری در انتظارند تا ببینند آیا او مطابق وعده هایی که داده شخصیت مستقلی از خود بجای خواهد گذاشت، یا آنکه خیر؛ قرار است بار دیگر شاهد انتقال دفتر مراجعات مردمی نماینده به ساختمان فرمانداری این شهرستان باشیم!؟